شخصیت شناسی و حسابداری

دلایل نیاز حسابداران به مباحث تیپ شناسی

حسابداری یکی از حرفه هایی است که با افراد زیادی سر و کار دارد. مدیران واحدهای تجاری، دولتمردان، کارمندان شرکتهای مختلف و عموم مردم کسانی هستند که شخص حسابدار می تواند با آن ها ارتباط داشته باشد. برای برقراری یک ارتباط موثر حسابداران نیاز دارند با شخصیت افراد مختلف آشنا شوند.
ابتدا یک تعریف ساده از شخصیت داشته باشیم ،تعریف شخصیت : شخصیت مجموعه ای از ویژگیهای بادوام و منحصربفرد است که امکان دارد در پاسخ به موقعیتهای مختلف تغییر کند در این تعریف به ویژگیهای بادوام اشاره شده یعنی رفتارهای تکرار شونده که برای خود فرد و نزدیکان فرد قابل شناسایی هست.
شخصیت شناسی به روشMBTI بر اساس تحقیقات روانشناس بزرگ سوئیسی کارل گوستاوو یونگ و توسط یک مادر و دختر امریکایی بنامهای کاترین بریگرز و ایزابل مایرز از دهه ۴۰ میلادی برای استفاده در استخدام نیروهای شرکتها و ادارات بوجود آمد. اما نیاز امروز همه جوامع آشنایی با این مبحث کاربردی است.
تیپ شخصیتی در روشMBTI از ۴ مولفه یا چهار بعد تشکیل شده است :
۱. افراد انرژی روحی روانی خود را از کجا تامین میکنند ؟
۲. افراد بطور طبیعی اطلاعات خود را چگونه جمع آوری میکنند و چگونه بخاطر می سپارند؟
۳.افراد چگونه تصمیم گیری و قضاوت می کنند؟
۴. نحوه ساماندهی دنیای پیرامون افراد چگونه است و با چه سرعتی تصمیم یا قضاوت خود را اجرایی می کنند؟
اگر فردی انرژی خود را از درون خود دریافت کند و ترجیحش این باشد از تنهایی و خلوت خود انرژی بگیرد این فرد را با شخصیت “درونگرا” می شناسیم که معادل انگلیسی آن Introversion است . پس از این به بعد هر جا که از حرف ” I ” استفاده شد ، منظور درونگرا است.
اگر فردی انرژی خود را از تعامل و همراهی و معاشرت دیگران دریافت کند این فرد را با شخصیت ” برونگرا” شناسایی می کنیم که معادل انگلیسی آن Extraversion است. پس از این به بعد هر جا از حرف “E ” استفاده شد ، منظور برونگرا است.
افراد حسی بر اساس حواس ۵گانه خود ( بینایی و چشایی و لامسه و بویایی و شنوایی ) اطلاعات خود را جمع آوری میکنند و تنها به واقعیتهای قابل لمس و موجود اکتفا دارند و بسختی مسائل غیر واقعی و تئوریکال رو قبول دارند. (Sensing ) برای همین افراد حسی را با حرف ” S ” نشان می دهند.
افراد شهودی بیشتر بر اساس الهام و حس ششم اطلاعات خود را جمع آوری می کنند. در حقیقت افراد شهودی بجای توجه با آنچه که وجود دارد به آنچه که می تواند وجود دارد توجه دارند. ما از کلمه شمی یا شهودی برای این افراد استفاده می کنیم.(INtuition ) برای همین افراد شهودی را با حرف ” N ” نمایش می دهند ( اگر با حرف ” i ” نمایش بدهند با درونگراها اشتباه گرفته می شود) .
در طی یک فرآیند تبدیل یک تصمیم یا قضاوت در مورد یک موضوعی که در موردش اطلاعات جمع می شود، حالا این قضاوت یا تصمیم ما یا بصورت ” احساسی” یا ” متفکرانه” انجام خواهد شد بدین صورت در این بعد شخصیت ما یا احساساتی (Feeling ) یا F هست یا متفکر انه ( Thinking ) یا T
افراد به دو تیپ شخصیتی قضاوتگرا یا دریافتگرا تقسیم می شوند در مرحله آخر یا چهارم افراد پس از جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری و قضاوت در مراحل دوم و سوم بایستی این تصمیمات یا قضاوتهای را باید اجرایی کند افرادی که بلافاصله بعد زا تصمیمی گیری کار یا عمل را انجام میدهند آدمهای قضاوتگرا و افرادی که تصمیم گیری خود را با تاخیر برای جمع آوری اطلاعات بیشتر و خریدن زمان می پردازند شخصیتهای دریافتگرایی دارند.
در این روش ۱۶ تیپ شخصیتی وجود دارد و به ۴ دسته تقسیم بندی می شوند:
دسته اول : مشرب “سنتی ها ” مشخصه این افراد SJ حسی – قضاوتگرا شامل ۴ تیپ شخصیتی ESFJ,ESTJ,ISFJ,ISTJ
دسته دوم : مشرب ” تجربه گرا” مشخصه این افراد SP حسی – دریافتگرا شامل ۴ تیپ شخصیتی ESFP,ESTP,ISFP,ISTP
دسته سوم : مشرب ” ادراکی ها ” مشخصه این افراد NT شهودی – متفکر شامل ۴ تیپ شخصیتی ENTP,ENTJ,INTP,INTJ
دسته چهارم : مشرب ” آرمانگراها “مشخصه افراد NF شهودی – احساساتی شامل ۴ تیپ شخصیتی ENFP,ENFJ,INFP,INFJ
با توجه به ۱۶ تیپ شخصیتی مختلف ضرورت آشنایی با این مبحث برای حسابداران ضروری می باشد. وقتی یک حسابدار با تیپ های شخصیتی مختلف آشنا باشد به راحتی می تواند با افراد مختلف ارتباط موثر برقرار نماید و در کار خود پیشرفت نماید.
توصیه می نمایم برای آشنایی با این مبحث کتاب ۱۶ دهکده نوشته نادر نوروزی را حتما مطالعه نمایید. در این کتاب که در قالب یک داستان ساده و جذاب می باشد، که با مطالعه آن علاوه بر آن که با تیپ خود آشنا می شوید، به خوبی ۱۶ تیپ شخصیتی را خواهید شناخت. یکی دیگر از نقاط قوت این کتاب راه های توانمندسازی و ارتباط موثر را جداگانه برای هر تیپ شخصیتی بسیار کاربردی بیان کرده است.

نویسنده: نادر نوروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *