اصول حسابداری ۱ پایه و ریشه آموزش حسابداری

اصول حسابداری 1

هر فردی که می‌خواهد در رشته حسابداری فعالیت نماید لازم است ابتدا اصول حسابداری ۱ را آموزش ببیند. آموزش اصول حسابداری ۱ برای علاقه‌مندان به حسابداری و فعالان این رشته پرطرفدار ضروری است؛ اما امروزه شاهد هستیم بیشتر دانشجویان حسابداری پس از گذراندن اصول حسابداری ۱ مفاهیم اساسی حسابداری را فراموش کرده‌اند. حتی فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری در مقاطع کاردانی و کارشناسی بیشتر مفاهیم اساسی حسابداری که شامل مفروضات حسابداری، اصول حسابداری و اصول محدودکننده یا میثاق‌های حسابداری از یاد برده‌اند. این دانشجویان تصور می‌نمایند که دانستن این مفاهیم مهم نیست و اینکه فقط می‌توانند ثبت‌های حسابداری را صادر نمایند کفایت می‌کند.

با آموزش صحیح اصول حسابداری یک یادگیری نرم افزار حسابداری نیز ساده تر خواهد شد. یکی مهم ترین مهارت‌هایی که هر حسابداری باید با آن آشنا شود کار کردن با یک نرم افزار حسابداری مناسب است. اگر هر چقدر دانش حسابداری شما بالا باشد باید بتوانید با یک نرم افزار حسابداری کار کنید و در آن بستر دانش خود را افزایش دهید.

درس اصول حسابداری ۱ به سه بخش کلی به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شود:

  • مفاهیم اساسی حسابداری
  • حسابداری شرکت‌های خدماتی
  • حسابداری شرکت‌های بازرگانی

 

  • مفاهیم اساسی حسابداری

مفاهیم اساسی حسابداری به سه بخش مفروضات حسابداری، اصول حسابداری و اصول محدودکننده یا میثاق‌های حسابداری تقسیم می‌شود.

الف- مفروضات حسابداری

مفروضات حسابداری منشأ و شالوده اصول حسابداری و مبنای تهیه و تنظیم صورت‌های مالی واحدهای اقتصادی را تشکیل می‌دهند. هرکدام از مفروضات حسابداری می‌تواند منشأ یک یا چند اصل حسابداری باشد. مفروضات حسابداری به ۵ دسته زیر طبقه‌بندی می‌شود:

  • فرض تفکیک شخصیت
  • فرض تداوم فعالیت
  • فرض دوره مالی
  • فرض یا مبنای تعهدی
  • فرض واحد اندازه‌گیری پولی

 

ب- اصول حسابداری

اصول حسابداری قواعدی کلی است که حسابداران به‌عنوان مبنای اجرای کار در کلیه مراحل اجرای عملیات حسابداری مورداستفاده قرار می‌دهند و عبارت‌اند از:

۱- اصل بهای تمام‌شده تاریخی

۲- اصل افشاء

۳- اصل تحقق درآمد

۴- اصل تطابق درآمدها با هزینه‌ها

ج- اصول محدودکننده یا میثاق‌های حسابداری

میثاق‌ها یا اصول محدودکننده کاربرد مفروضات و اصول حسابداری را در چارچوب خاصی محدود می‌سازند که اثر تعدیل‌کننده بر حسابداری و گزارشگری مالی دارند؛ و به چهار دسته زیر طبقه‌بندی می‌شود:

۱-فزونی منافع بر مخارج

۲-اهمیت

۳- محافظه‌کاری

۴-خصوصیات صنعت

خلاصه مفاهیم حسابداری در نمودار زیر مشاهده نمایید

مفاهیم اساسی حسابداری

بخش دوم اصول حسابداری ۱، حسابداری شرکت‌های خدماتی

شرکت‌های خدماتی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که فعالیت اصلی آن‌ها ارائه خدمات به مشتریان است و از این را کسب درآمد می‌نمایند.

بخش سوم اصول حسابداری ۱، حسابداری شرکت‌های بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که فعالیت اصلی آن‌ها خریدوفروش کالا است بدون آن‌که در شکل و نوع کالا تغییر به وجود آورند. درامد اصلی شرکت‌های بازرگانی از راه خریدوفروش کالا به دست می‌آید.

دستورالعمل‌های حسابداری برای کلیه شرکت‌ها یکسان است. قوانین ثبت زدن و بدهکار و بستانکار کردن حساب‌ها یکسان است و فرق نمی‌کند شرکت خدماتی، بازرگانی و یا تولیدی باشد.

چه اتفاقی می‌افتد که دانشجویان و یا حسابداران تازه‌کار در ثبت‌ها دچار اشکال می‌شوند؟

مهم‌ترین دلیل حفظ کردن ثبت‌ها است و این بدترین نوع یادگیری است. دقیقاً در همین مرحله اهمیت مفاهیم اساسی حسابداری مشخص می‌شود. اگر یادگیری به‌صورت بنیادی باشد، ثبت زدن هر نوع حسابی هیچ‌وقت دچار اشکال و ابهام نخواهد شد.

در مقاطع بالاتر بعضی از دانشجویان حسابداری حتی تعریف دارایی‌ها، بدهی‌ها و سرمایه را نمی‌دانند! پس چگونه می‌خواهد حساب‌ها را شناسایی نمایند؟

برای ثبت یک رویداد مالی ابتدا باید نوع حساب شناسایی شود سپس تجزیه‌وتحلیل و ثبت گردد.

قبل از آشنایی با حسابداری شرکت‌ها هر فردی که می‌خواهد با حسابداری آشنا شود و یا از حسابداری استفاده نماید باید با معادله اساسی حسابداری آشنا شود

معادله اساسی حسابداری مبنا و شالوده سیستم حسابداری دوطرفه است. بر اساس این معادله می‌توان هر یک از معاملات و عملیات مالی و رویدادهای دارای اثر مالی را تجزیه‌وتحلیل و آثار آن را بر عناصر معادله تعیین کرد.

معادله اساسی حسابداری که مبنا سیستم حسابداری دوطرفه و اساس تجزیه‌وتحلیل تأثیر مالی رویدادهای مالی است به‌صورت زیر است:

دارایی‌ها = بدهی‌ها + سرمایه

در پایان توصیه می‌نمایم دانستن معنی و مفهوم تمامی عناوین حسابداری ضروری است. دوباره تأکید می‌نمایم از حفظ کردن مطالب پرهیز نمایید، زیرا به‌مرورزمان مطالب حفظی از یاد خواهد رفت.

بهترین راه یادگیری اصول حسابداری به‌صورت مفهومی است.

برای این‌که با مراحل کار در اصول حسابداری ۱ آشنا شوید، توجه شما را به نمودار ۱-۱ جلب می‌نمایم:

اصول حسابداری 1

در پایان توصیه می‌نمایم روش مطالعه خود را از شیوه سنتی و حفظ کردن تغییر دهید و به روش‌های نوین مطالب آموزشی و یا هر مطلب دیگر را یادگیری نماید. به همین منظور کتاب نسخه جادویی مطالعه خلاق و کتاب نسخه جادویی نابغه شدن به شما خیلی کمک می‌کند تا مطالب خود را به بهترین روش آموزش ببینید.

کتاب نسخه جادویی مفاهیم اساسی حسابداری برای آموزش راحت تر علاقه مندان به حسابداری منتشر  شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *