شخصیت شناسی MBTI برای برقراری ارتباط موثر

روش شخصیت شناسی MBTI که حاصل حدود یک قرن تحقیق و تفحص دانشمندان است، رفتارها، منش، طرز فکر و مسیر حرکت ما را آشکار نموده و راه خروج از درگیری‌ها و سردرگمی‌ها را هم به ما نشان می‌دهد تا بتوانیم به کمک آن مسیر زندگی‌مان را با موفقیت بیشتری طی کنیم و درواقع کلید علمی دستیابی به گوهر درونی انسان‌هاست. این روش معتبرترین و پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین روش شناخت شخصیت انسان‌ است که تاکنون بشر به آن دست یافته است.

در این مجموعه علمی، ویژگی‌های درونی انسان‌ها در ۱۶ تیپ، طبق روش بین‌المللی شخصیت شناسی MBTI طبقه‌بندی شده است و خصوصیات هر تیپ و تعامل بین تیپ‌های مختلف شخصیتی و شغل‌های مناسب با تیپ شخصیتی افراد و اثر هر تیپ شخصیتی در عملکرد و بهره‌وری آن‌ها و روش‌های بهبود عملکرد هر تیپ شخصیتی در قالبی نو، علمی و روان به‌طور دقیق و کاربردی ارائه شده است.

باید وقتی صرف کنید و تیپ شخصیتی خود را بشناسید. باید خویشتن واقعی خود را بشناسید. باید به توانمندی‌های خود پی ببرید تا درنتیجه شغلی را انتخاب کنید که مدتی طولانی در آن دوام بیاورید. باید تیپ همسرتان را بشناسید تا زندگی شما دوام بیاورد.

اینجاست که تیپ شخصیتی اهمیت فراوان پیدا می‌کند. تیپ شما راه منظم و مؤثری در اختیار شما می‌گذارد تا به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید. وقتی این‌ها را دانستید، می‌توانید مطمئن شوید که همیشه به اتکای نقاط قوت خود کار می‌کنید.

ابتدا یک تعریف ساده از شخصیت داشته باشیم، تعریف شخصیت: شخصیت مجموعه‌ای از ویژگی‌های بادوام و منحصربه‌فرد است که امکان دارد در پاسخ به موقعیت‌های مختلف تغییر کند در این تعریف به ویژگی‌های بادوام اشاره شده یعنی رفتارهای تکرار شونده که برای خود فرد و نزدیکان فرد قابل شناسایی هست.

شخصیت شناسی بروش MBTI بر اساس تحقیقات روانشناس بزرگ سوئیسی کارل گوستاو و یونگ و توسط یک مادر و دختر آمریکایی بنام‌های کاترین بریگرز و ایزابل مایرز از دهه ۴۰ میلادی برای استفاده در استخدام نیروهای شرکت‌ها و اداره‌ها به وجود آمد.

تیپ شخصیتی در روش MBTI از ۴ مؤلفه یا چهار بعد تشکیل شده است:

۱. افراد انرژی روحی روانی خود را از کجا تأمین می‌کنند؟

۲. افراد به‌طور طبیعی اطلاعات خود را چگونه جمع‌آوری می‌کنند و چگونه به خاطر می‌سپارند؟

۳. افراد چگونه تصمیم‌گیری و قضاوت می‌کنند؟

۴. نحوه ساماندهی دنیای پیرامون افراد چگونه است و با چه سرعتی تصمیم یا قضاوت خود را اجرایی می‌کنند؟

شخصیت شناسی MBTI (درون گرا و برون گرا)

به نظر شما افراد انرژی خود را چگونه به دست می‌آورند از داخل یا درون خودشان با کمک غرق شدن در افکار و رؤیاهایشان یا بالعکس افراد انرژی خود را از تعامل با دیگران و یا اشیا و حیوانات به دست می‌آورند؟

اگر فردی انرژی خود را از درون خود دریافت کند و ترجیحش این باشد از تنهایی و خلوت خود انرژی بگیرد این فرد را با شخصیت “درون‌گرا” می‌شناسیم که معادل انگلیسی آن Introversion است. پس‌ از این به بعد هر جا که از حرف ” I ” استفاده شد، منظور درون‌گرا است.

اگر فردی انرژی خود را از تعامل و همراهی و معاشرت دیگران دریافت کند این فرد را با شخصیت ” برونگرا ” شناسایی می‌کنیم که معادل انگلیسی آن Extraversion است. پس از این به بعد هر جا از حرف “E ” استفاده شد، منظور برونگرا است.

شخصیت شناسی MBTI درونگرا و برونگرا
شخصیت شناسی MBTI شیوه دریافت انرژی

شخصیت شناسی MBTI (حسی و شهودی)

دومین تیپ شخصیتی از دیدگاه MBTI بحث “حسی ” در برابر ” شهودی ” بودن ماست جواب سؤال دوم، نحوه جمع‌آوری اطلاعات از دنیای اطراف ما را به دو دسته حسی و شهودی تقسیم‌بندی می‌کند.

افراد حسی بر اساس حواس ۵ گانه خود (بینایی و چشایی و لامسه و بویایی و شنوایی) اطلاعات خود را جمع‌آوری می‌کنند و تنها به واقعیت‌های قابل‌لمس و موجود اکتفا دارند و به‌سختی مسائل غیرواقعی و تئوریکال رو قبول دارند. (Sensing) برای همین افراد حسی را با حرف ” S ” نشان می‌دهند.

شخصیت شناسی MBTI افراد حسی
شخصیت شناسی MBTI ترجیح S

افراد شهودی بیشتر بر اساس الهام و حس ششم اطلاعات خود را جمع‌آوری می‌کنند. در حقیقت افراد شهودی بجای توجه با آنچه وجود دارد به آنچه می‌تواند وجود دارد، توجه دارند. ما از کلمه شمی یا شهودی برای این افراد استفاده می‌کنیم. (INtuition) برای همین افراد شهودی را با حرف ” N ” نمایش می‌دهند (اگر با حرف ” i ” نمایش بدهند با درون‌گراها اشتباه گرفته می‌شود).

شخصیت شناسی MBTI افراد شهودی

شخصیت شناسی MBTI ترجیح N

توجه شما رو به این نکته جلب می‌نمایم طبق صحبت قبلی در مورد درون‌گرایی و برونگرایی همه ما ۱۰۰ درصد حسی یا شهودی نیستیم بلکه ترکیبی از این دو تیپ در ما وجود دارد اما مهم ترجیح اصلی ماست که ما رو یا شهودی یا حسی می‌نماید.

وگرنه همه ما از احساس ۵ گانه و حس ۶ خود استفاده می‌کنیم ولی ترجیح ما باهم متفاوت است.

افراد حسی درخت رو می‌بینند با دقت بالا و به‌خوبی بوی آن را حس می‌کنند اما شهودی‌ها بجای دیدن درخت به‌طورکلی جنگل رو می‌بینند.

شخصیت شناسی MBTI (فکری و احساسی)

تصمیم‌گیری و قضاوت افراد چگونه است؟

در طی یک فرآیند تبدیل یک تصمیم یا قضاوت در مورد یک موضوعی که در موردش اطلاعات جمع می‌شود، حالا این قضاوت یا تصمیم ما یا به‌صورت ” احساسی ” یا ” متفکرانه ” انجام خواهد شد بدین‌صورت در این بعد شخصیت ما یا احساساتی (Feeling) یا F هست یا متفکرانه (Thinking) یا T

شخصیت شناسی MBTI افراد احساسی
شخصیت شناسی MBTI ترجیح F

در مورد این بعد شخصیتی تقریباً کسی وجود ندارِ خصوصاً در کشورمان ایران که متهم به “احساساتی ” و عدم “متفکر بودن ” نشود ولی مسئله این‌که اگر کسی شخصیت احساساتی دارِ بد نیست و آدمی که شخصیت متفکر دارِ بسیار آدم خوب و موفقی است چون این‌ها همه نسبی هستند، لطفاً این نکته رو در نظر داشته باشید.

دلیل اصلی شرح دادن این شخصیت‌ها آشنایی با تیپ‌های مختلف است و شخصیت بد وجود ندارد فقط خصوصیات افراد متفاوت است. امیدوارم با این اطلاعات ارتباطات در بین خانواده (والدین و فرزندان و یا زن و شوهر)، محل کار و جامعه ما بهتر شود.

شخصیت شناسی MBTI افراد فکری
شخصیت شناسی MBTI ترجیح T

شخصیت شناسی MBTI (قضاوتگرا و دریافتگرا)

آخرین بخش از ۴ گانه ای اصلی شخصیت شناسی MBTI عبارت است از:

بررسی شخصیت‌های قضاوت گرا در برابر شخصیت‌های دریافت گرا

قضاوت گرا (Judging) که با ” J ” نشان می‌دهند؛ و دریافتگرا (Perceiving) که با ” P ” نشان می‌دهند.

افراد به دو تیپ شخصیتی قضاوت گرا یا دریافت گرا تقسیم می‌شوند در مرحله آخر یا چهارم افراد پس از جمع‌آوری اطلاعات و تصمیم‌گیری و قضاوت در مراحل دوم و سوم بایستی این تصمیمات یا قضاوت‌های را باید اجرایی کند افرادی که بلافاصله بعد زا تصمیمی گیری کار یا عمل را انجام می‌دهند آدم‌های قضاوت گرا و افرادی که تصمیم‌گیری خود را با تأخیر برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و خریدن زمان می‌پردازند شخصیت‌های دریافت گرایی دارند.

افراد قضاوت گرا بلافاصله تصمیم‌گیری خود را (که یا احساساتی یا متفکرانه بر اساس اطلاعات دریافتی که یا حسی یا شهودی بوده) اجرایی کند این افراد در صورتی انجام تصمیم‌گیری یا قضاوت آن‌ها به تأخیر بیفتد دچار استرس و اضطراب می‌گردند این افراد بسیار منظم و مرتب بوده و معمولاً همیشه در قرارها زودتر از وقت معمول می‌رسند و معمولاً تأخیر ندارند.

شخصیت شناسی MBTI افراد قضاوتگرا

شخصیت شناسی MBTI ترجیح J

افراد دریافتگری برعکس خصوصیات قضاوت گرا را دارند معمولاً با تأخیر زیاد تصمیم‌گیری یا قضاوت خود را (که بر اساس احساسات یا تفکر و اطلاعات حسی یا شهودی به دست آمده) اجرایی می‌کنند در این افراد اگر قضاوت و تصمیم‌گیری به خاطر مقتضیات و شرایط به‌سرعت انجام شود سبب استرس و اضطراب شدید در این افراد می‌گردد این افراد معمولاً نامنظم و نامرتب‌تر از افراد قضاوتگراها هستند و معمولاً مشکل در زمان قرار خود دارند و تأخیر در قرار جزو ویژگی‌های آن‌هاست.

شخصیت شناسی MBTI افراد دریافتگرا
شخصیت شناسی MBTI ترجیح P

ترجیحات ۸ گانه، اولین قدم برای آشنایی با بحث شخصیت شناسی بر اساس MBTI بود، به بررسی ترجیحات ۸ گانه درون‌گرایی-برونگرایی، حسی – شهودی، احساساتی – متفکر و درنهایت قضاوت گرا – دریافتگری اشاره شد.

قدم دوم در بحث شخصیت شناسی بر اساس MBTI بحث شناسایی مشرب یا خلق‌وخویی انسان‌ها است. این مبحث بسیار مفصل به همین منظور به ۴ دسته مشرب‌ها اشاره می‌شود و ۱۶ تیپ شخصیتی بر اساس MBTI در زیر معرفی می‌گردد:

دسته اول: مشرب “سنتی‌ها ” مشخصه این افراد SJ حسی – قضاوت گرا شامل ۴ تیپ شخصیتی ESFJ,ESTJ,ISFJ,ISTJ

دسته دوم: مشرب ” تجربه‌گرا ” مشخصه این افراد SP حسی – دریافتگری شامل ۴ تیپ شخصیتی ESFP,ESTP,ISFP,ISTP

دسته سوم: مشرب ” ادراکی‌ها ” مشخصه این افراد NT شهودی – متفکر شامل ۴ تیپ شخصیتی ENTP,ENTJ,INTP,INTJ

دسته چهارم: مشرب ” آرمان‌گراها “مشخصه افراد NF شهودی – احساساتی شامل ۴ تیپ شخصیتی ENFP,ENFJ,INFP,INFJ

شخصیت شناسی MBTI

شخصیت شناسی MBTI

در پایان برای آشنایی ساده‌تر ۱۶ تیپ شخصیتی بر اساس MBTI شما را دعوت به خواندن کتاب ۱۶ دهکده می‌نمایم. این کتاب اولین و تنها کتاب داستانی بر اساس ۱۶ تیپ شخصیتی است. شما با خواندن این کتاب به‌راحتی با شخصیت‌های مختلف آشنا می‌شوید و در فصل هفدهم کتاب با روش‌های توانمندسازی و نحوه برقراری ارتباط با شخصیت‌های مختلف را آشنا خواهید شد.

کتاب شانزده دهکده نادر نوروزی MBTI

شانزده دهکده MBTI

نویسنده: نادر نوروزی

آزمون MBTI آزمون MBTI

۲ thoughts on “شخصیت شناسی MBTI برای برقراری ارتباط موثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *